Als oude patronen niet werken…
Over de jaren heen komt een mens tot inzichten, en keert rijker terug in de volgende dag. We stoten ons zelden vaak aan diezelfde steen maar staan lerend in het leven. En toch zeggen mensen vaak; “Dit ben ik niet” als ze iets nieuws leren in trainingen. Dat klopt, dit waren ze gisteren nog niet. Maar vandaag wel.
Een Supermarktmanager met mot
Een detailhandel leidinggevende had mot met een collega teamleider uit zijn winkel. Al 8 jaar (!) was de sfeer om te snijden en hadden ze pittige discussies en ruzie… op de werkvloer… in de buurt van winkelende klanten…
En al die tijd hadden ze beiden geen idee hoe ze het patroon konden doorbreken, ze bleven hangen in een destructieve cirkel. Tijdens de coaching begon hij te ontluchten over ‘die teamleider’! Na mijn analysevragen over hoe lang dit al speelde gooide ik resoluut de rem erop en gaf hem een keuze: dit patroon continueren of feedback geven en meta communiceren. Hij vond het moeilijk, maar koos uiteindelijk voor het laatste welke we oefenden tijdens de coaching. Hij kon niet langer door in deze setting. We oefenden tot het een pareltje van feedback was en hij echt kon zeggen wat het met hem deed.
En toen nog doen
Diezelfde week kon hij de feedback teruggeven en belde mij geëmotioneerd terug. De teamleider had alles herkent en was ontzettend blij met het initiatief van de ander. Hij was in-en-in moe maar wist zich geen raad hoe het te veranderen. Een jaar later zijn we nu: beide mannen kunnen goed met elkaar, de sfeer is opgeklaard en de samenwerking loopt prima. De coaching is inmiddels afgerond maar laatst ontving ik nog een What’s app’je met dat hij ontzettend blij was met deze onontbeerlijke skill als leidinggevende.
Het oude patroon verliep ongeveer zo 😉 :
Bijdrage van Erna van Lingen