Houd jij ook van snelheid?
In onze haastige wereld en organisaties zijn we fan van tempo. Daarom communiceren we soms alleen het meest essentiële en zeggen dit op de meest krachtige, puntige en kortaffe manier. Helaas kan dat ten koste gaan van relaties met collega’s en klanten. Het gaat niet alleen om wat we zeggen, maar ook om hoe we het zeggen. Hollanders staan tenslotte bekent als bot en tactloos in het buitenland. Een klein beetje tact en sensitiviteit mogen we wel toevoegen, toch? Denk je weleens na over hoe je zorgdraagt voor de relatie?
K.I.S.S.: keep it short & simple
Wist jij dat als we praten hetzelfde hormoon afgeven als wanneer we een hoogtepunt in de slaapkamer bereiken? Daarom praten mensen soms meer dan is goed voor hen is. Je kent die collega vast wel 😉.
Voor je spreekt, denk na over de kern van je boodschap, bereid voor! Wat is het belangrijkste punt dat je wilt overbrengen? Wat moet de ander echt begrijpen?
De volgende tips helpen je:
- Gebruik waar nodig Ik-taal om assertief over te komen
- Gebruik meer Wij-taal om verbinding te creëren met anderen: je kan tenslotte niets zelfstandig. Het is een collectieve prestatie.
- Krachtige, actieve zinnen: niet meer dan 7 tot 10 woorden
- Vermijd twijfeltaal zoals “misschien” of “ik denk dat”.
- Spreek altijd als laatste (zo weet je wie je ambassadeurs zijn en waar de weerstand zit
- Creëer kortstondig en vriendelijk oogcontact
- Benoem wat het uiteindelijke gezamenlijke doel is
- Stel hoe en wat vragen (die zijn waardevrij en niet aanvallend)
Observeren & het net ophalen
Hoe weet je welk effect je communicatie heeft op anderen? Anders is je moeite voor niets. Gebruik een deel van je beschikbare energie om te observeren hoe anderen kijken, bewegen en antwoorden (vooral non-verbaal vertellen we veel). Ga op zoek naar fronsjes, nee-schuddende hoofden of afwenden. Haal het net op: vraag de ander hoe zij iets zien (vraag nooit naar: wat vind je ervan: dan krijg je oordeel!)