“Nou mevrouw, ons beleid is…”

door | 1 mrt 2017

Integriteit in de klantenrelatie

Vandaag belde ik met een klant welke zijn rekening nog niet betaald had (opdracht dateerde oktober 2016). Een groot bedrag voor een klein bureau als het mijne. Ik wil graag mijn trainingsacteurs op tijd betalen. Dat voelt als integer en netjes. Helaas vond mijn opdrachtgever dat het zo lang mogelijk vasthouden van mijn fee heel normaal was. Dus wat was hun beleid: wij betalen zo laat mogelijk uw factuur maar nog wel binnen de wettelijke betaaltijd van de 1e factuur én uw herinneringen. Dus als ik de herinnering niet verzend… dan ontvang ik geen betaling.

Klantgesprekken

Of de verhalen van verschillende grote bureaus die het normaal vinden (met achteruit hollende immer afromende- dagdeelprijs aan hun freelancers) dat een kennismakingsgesprek of het evaluatiegesprek onbetaald blijft. En trainers maar reizen door heel Nederland, geen kilometrage noch tijd kunnen declareren maar wel de klant goed moeten bedienen omdat het niet in de klantofferte staat. Huh? Daar ga je dan toch over in gesprek? Gelukkig zijn er ook bureaus die dit wel doen maar ik signaleer een trend…Zucht.

Bij de Elektronicashop kunnen ze er ook wat van

Bij de Elektronicashop kunnen ze er ook wat van. Wellicht hebben enkelen van jullie mijn tweets gelezen met een Rode Elektronicawinkel. Mijn nieuwe muziekinstallatieding moet DRIE keer (Wát??!!) aangeboden worden ter reparatie (hij zit nog in de garantie moet u weten…) voor ik mijn geld terugkrijg of een nieuw apparaat. En nu blijkt dat de eerste keer het ding niet naar de producent is gezonden maar dat de stagiaires bij de TD van Elektronicawinkel ernaar gekeken hebben; geen ellende hebben geconstateerd, het ding weer naar mij als klant terug geschiesterd hebben, wij het kreng vervolgens bijna dagelijks terugzetten naar fabrieksinstellingen, en het vervolgens nog TWEE keer moeten aanbieden alvorens ik mijn langverwachte centjes van de klant van hierboven retour krijg. En ach, muziek heb ik al sinds augustus vorig jaar nauwelijks in mijn huis en kantoor gehoord. Het moge duidelijk zijn dat ik de rest van mijn leven mijn omzet ergens anders neerleg.

Ik doe mijn best!

Al 16 jaar streef ik naar keurig op tijd betalen van mijn eigen crediteuren. Ik doe er alles aan om de relatie goed in te steken en af te ronden. Tot op de factuur op het einde. Integriteit en trouw zijn mijn waarden. En dat blijf ik doen.

Erna van Lingen is een veelzijdige professional en auteur van blogs en artikelen die gaan over leven en werk in de breedste zin van het woord. Ze traint, coacht, faciliteert en verzorgt ontwikkeltrajecten gericht op het aanboren van de kwaliteiten en talenten van het individu, het team en/of de organisatie. Samen met de ander onderzoekt ze waardevrij wat krachtig en helpend is en wat beter of anders kan. Samenwerken, waarderend kijken, openheid en verbindende en geweldloze communicatie kenmerken haar werkstijl.

U kunt haar bereiken via 06 53 706 242 of info@visiepoint.nl