Ontmoeting met vrouw en paard

door | 15 nov 2015

Het rendement van ontwikkeling op presteren
Een organisatie die zijn medewerkers ontwikkeld en daar geld voor vrijmaakt wil graag weten welke investering dit vraagt en wat deze dan oplevert. Een lastig iets om te meten als het gaat om een gedragsverandering. Veel interactie vindt plaats op de werkvloer (waar de trainer niet bij is) en in de privésfeer. Hoe meet je dan leerrendement in de binnenwereld: welke helpende gedachten en gevoelens heeft iemand die resulteren in effectief gedrag op de werkvloer?

Leereffect meten:
Schermafbeelding 2015-12-08 om 10.34.32
We trainen niet “voor de kat z’n viool”
De groeiende behoefte van organisaties om kritisch te kijken naar de impact van ontwikkeling op het presteren en de persoonlijke ontwikkeling is een logische. Velen ergeren zich als ze horen dat van grote organisaties tijd en geld is gespendeerd aan een cursus “Creatief met Kurk” of “Maorische Haka dans bij de politie”.

Ervaringen van de deelnemer
Deelnemers geven soms na een training aan dat ze het gebodene niet aan vonden sluiten bij hun eigen praktijk. Maar de wetenschap levert ondertussen nieuwe inzichten op die gaan over het “Brein in leren”. Kinderen springen tegenwoordig tijdens de rekenlessen omdat het brein dan beter leert!

Een gemeentemedewerker vertelde mij maanden later dat het meeveren op emotie van een burger zowaar toch wél werkte. Tijdens de training voelde hij weerstand: “Ja, daag, ik ben toch geen psycholoog, je moeten de burger niet pamperen, hij moet gewoon luisteren” etc..
Blijkbaar had een latere situatie met een emotionele burger hem de kans geboden een keer mee te veren. En met een positief effect! Helaas ligt de evaluatie dan al op het bureau van Human Resources and Development.

Het mooiste cadeau uit mijn carrière
Een paar jaar geleden liep ik in het Veluwse bos te wandelen. Een prachtig paard en de berijdster kwam me tegemoet, ze hield haar paard staande toen ze me herkende. “Jij bent Erna” zei ze opgewekt tegen me.
Ze vertelde: “Ik heb nog zo vaak aan je gedacht na de training bij Dutchtone (in 1999…!). Vaak heb ik in mijn leven gedacht: “oh, dát heeft Erna bedoelt, nú kan ik er iets mee!
Ik voelde me enorm vereert met dit enorme cadeau. Dat ik zomaar iemands leven heb aangeraakt, hoe bijzonder!

Sindsdien heb ik vertrouwen dat er leerrendement optreedt. En ook dat dat inderdaad soms lastig te meten is recent na de training. Maar op de onderstroom, als een ondergronds veenbrandje, gloeit het door. Het brengt mensen veel. Of ze dan nog bij dezelfde organisatie werken, dat is de vraag. Dutchtone is inmiddels niet meer, maar deze vrouw plukte nog dagelijks vruchten van de door mij gegeven training. Dat doet me goed.

Laten we “een leven lang leren” eren!

We geven aan de eerste mailer het boek “Brein in training” van schrijfster, bedrijfskundige en onderwijskundige Ria van Dinteren gratis weg. Stuur een mailtje aan info@visiepoint.nl voor je cadeau.
Meer weten wat er in het boek staat? Lees er hier meer over: http://www.thema.nl/brein-in-training-57/

Erna van Lingen is een veelzijdige professional en auteur van blogs en artikelen die gaan over leven en werk in de breedste zin van het woord. Haar blogs creëert ze zelf, zonder ChatGPT of AI in te zetten. Ze zijn authentiek, creatief en uit het leven gegrepen. Erna traint, coacht, faciliteert en verzorgt ontwikkeltrajecten gericht op het aanboren van de kwaliteiten en talenten van het individu, het team en/of de organisatie. Samen met de ander onderzoekt ze waardevrij wat krachtig en helpend is en wat beter of anders kan. Samenwerken, waarderend kijken, openheid en verbindende en geweldloze communicatie kenmerken haar werkstijl.

U kunt haar bereiken via 06 53 706 242 of info@visiepoint.nl