Feedback over je presteren…
In gesprekken (met leidinggevenden of collega’s) ontstaat vaak een moment waarop de werknemer/collega iets verneemt over hoe hij iets op een andere/betere manier kan doen of er groei-verbeterkansen worden “gepusht”. Voor velen (zeker neurotypicals met auDHD, discalculie/dyslectie, hoogbegaafdheid of hoogsensitiviteit) is dit een ingewikkeld moment. Er wordt meestal weinig aan de waarderende kant gecommuniceerd dus dit kan bedreigend overkomen waardoor cortisol vrijkomt in het lichaam. Wat dat tot effect heeft lees je hier.
Waarderend kijken is nog niet zo makkelijk
Dit vraagt nl. oefening en ervaring van de feedbackgevende. Wat hoop geeft is dat we in Nederland er heeeel langzaam ietsje beter in worden. Appreciative Inquiry raadt hierin de volgende balans aan: zes staat tot twee, oftewel: eerst 6 x erkenning en/of waardering geven aan iemand vóór je iets teruggeeft over hoe jij het anders wilt (en dat is ook maar perspectief…).
Acht vragen die je naar waardering en erkenning leiden
Hoe krijg je nu ruimte in het gesprek voor het positieve: feedback over je talenten, kwaliteiten en piekmomenten?
De volgende acht vragen helpen je daarbij (geleid met positieve taal):
- Waar ben je blij/tevreden over in wat ik doe?
- Wat geeft je rust wat ik bedacht/ingericht heb (in X)?
- Waar ben je positief over in wat ik aan de tafel draag?
- Wat moet ik/we vooral in stand houden?
- Welke kwaliteiten/talenten zie jij bij mij en hoe kan ik die meer gebruiken?
- Hoe verlopen mijn andere projecten waar je blij mee bent en wat kunnen we daarvan kopiëren in ons huidige project/plan van aanpak/voorstel
- Wat zijn mijn sterke kanten als ik Y doe?
- Wat van wat ik kan/weet/doe zou je willen dat anderen meer zouden inzetten?