Vijf manieren om emoties te valideren

door | 20 jan 2024

Lastig, die emoties van anderen

Velen van ons vinden emoties maar ingewikkeld. Onze (westerse) wereld heeft een sterke voorkeur voor cognitie en zgn. logisch nadenken. Ook al weten we allang dat ons zgn. logisch nadenken beïnvloed wordt door wat we voelen. Zo weten we dat wetenschappelijke uitkomsten bepaald worden door hoe de onderzoeker zich voelt die dag! We kunnen er niet omheen: alles wat we doen wordt bepaald door onze gevoelens. Het Latijnse woord voor emotie betekent: iets wat door iemand heen gaat. Als een proces, een stroom. Niets meer.

Hoe het ontstond…

Onze (emotioneel onvolwassen) ouders hadden geen idee hoe ze om moesten gaan met de gevoelens van hun kinderen. Dat geven wij dus helaas zo door aan de volgende generaties. We hebben nooit geleerd hoe we daar mee om moeten gaan. Noch onze eigen, noch de gevoelens van anderen.
Velen van ons kennen de zin: “Houd op met huilen anders geef ik je een reden om te huilen”. Kinderen stoppen dan met het tonen van de emotie maar ouders zijn dan verbaasd dat kinderen op volwassen leeftijd soms het contact verbreken met de ouders. Hoe zou dat nou komen…?

Fake oplossingen

Bij het tonen van emoties reageren anderen vaak door hete te verkleinen (“ach, je moet niet zo overdrijven, zo erg was dat nou ook weer niet”) of peptalken (“gelukkig kan je nog meer kinderen krijgen”). En mannen zijn erg fan van het zgn. advies geven en oplossen van het probleem achter de emoties (“heb je al gedacht aan Y, volgens mij moet je dit doen”). Maar dat heeft de verteller allang zelf bedacht. Advies geven HEEFT GEEN ZIN!

Wat dan wel?

  1. Luister met aandacht. In het Engels heeft dit holding space. Met een vol hart en zonder oordeel. Wees stil, knik en geef ontvangsbevestigingen (hoe dat ook alweer ging lees je hier).
  2. Toon empathie: heb daar taal voor beschikbaar. Ik gebruik bijvoorbeeld: “wat naar dat je dit gebeurde, vertel verder/meer, ik kan me voorstellen dat je je X voelt, als ik in jouw schoenen zou staan zou ik ook X voelen, zo logisch dat je dit voelt en zo reageert, ik ben er voor je en luister naar je, ik weet even niet wat te zeggen, jeetje meis, heel natuurlijk dat je overstuur bent hiervan, ik snap heel goed je behoefte (en desnoods: ik begrijp je).
  3. Stel verdiepende vragen die gaan over gevoel: welk gevoel roept dit bij je op, hoe voel je je hierbij, wat ervaar je vooraf, tijdens en nadien- wat voel je dan? Hoe intens is je gevoel op een schaal van 1-10?
  4. Moedig emotie aan, onderdruk niet! Zeg: JA! Hier mag je boos om worden, vertel me waarom je zo boos bent!!!
  5. Blijf weg bij inhoud en onderdruk de neiging te willen oplossen, peptalken of bagatelliseren!

In de korte video hieronder geeft een professional in emotiewerk meer uitleg.

@therapykristina

For the love of God, we need to be better at this 🥹 #mentalhealth #mentalhealthmatters #communication #relationship #relationships #therapy #therapist #therapytiktok #therapistadvice #therapisttiktoks

♬ original sound – TherapyKristina

Erna van Lingen is een veelzijdige professional en auteur van blogs en artikelen die gaan over leven en werk in de breedste zin van het woord. Haar blogs creëert ze zelf, zonder ChatGPT of AI in te zetten. Ze zijn authentiek, creatief en uit het leven gegrepen. Erna traint, coacht, faciliteert en verzorgt ontwikkeltrajecten gericht op het aanboren van de kwaliteiten en talenten van het individu, het team en/of de organisatie. Samen met de ander onderzoekt ze waardevrij wat krachtig en helpend is en wat beter of anders kan. Samenwerken, waarderend kijken, openheid en verbindende en geweldloze communicatie kenmerken haar werkstijl.

U kunt haar bereiken via 06 53 706 242 of info@visiepoint.nl