Als mijn koffiezetapparaat mijn auto was…

door | 4 mrt 2015

Senseotijdperk ten einde
Na 11 jaar is mijn prachtige zilveren design Senseo, die in al zijn compactheid en simpelheid, op mijn aanrecht huisde helaas overleden (okay okay: het is slobber koffie maar best te doen voor een niet-kenner en rasechte theedrinker). Jammer maar met rechte rug en enthousiasme toog ik naar diverse aanbieders om me te laten voorlichten over de mogelijkheden die de nieuwe generatie koffiezetapparaten beloven en heerlijk schuimige “Clooney’s” beloofden. Daar ging ik als theedrinker zelf van stralen. Veel koffie drink ik niet maar één heerlijke cappuccino gaat er toch wel in op een dag.

In de bloei van zijn leven…?
Maar wat een bedragen voor een koffiezetter: van minimaal driehonderd eurietjes tot boven de duizend heb je zo’n indrukwekkende glanzende koffiebolide op je aanrecht staan (aanrecht ook meteen vol maar je kijkt verlangend uit naar romige cappuccino’s dus dat neem je op de koop toe). Ik meende in een solide Bosch van bijna € 400,- toch een meer dan goed Senseo alternatief te hebben gevonden. Hij is inmiddels 1,5 jaar jong. Je zou kunnen zeggen: een puber nog, in de bloei van zijn leven, fysiek gezond en tot prachtige prestaties in staat. Zou je zeggen… Niet dus. De koffiemachine drijft me tot waanzin. Het ding is vandaag voor de derde keer opgehaald door de monteursdienst van Bosch. Weer een foutmelding in het display die niet in de gebruiksaanwijzing stond noch met de hulp van de –overigens erg aardige én inlevende- callcenterdame te verhelpen was. Wat een mens al niet over heeft voor 1 koffie per dag. Zucht…

Als mijn koffieapparaat mijn auto zou zijn…
Als mijn koffiezetter een auto zou zijn dan zou ik horen van de garagist: “U moet wel oppassen welke benzine u tankt. De auto kan niet zomaar alle benzine aan, vooral met vettige benzine moet u oppassen: daar kan de motor niet goed tegen (ik denk: waar vínd ik die informatie überhaupt in het koffieschap???). En ik maar denken dat ik met mijn Fair Trade biologische bonen ook de boeren steunde. Niet meer doen dus. Deze zijn blijkbaar niet geschikt voor een gemiddeld koffiezetapparaat. Wat ik er dan in moet gooien is me overigens onduidelijk. De callcentermedewerkster kon me helaas geen tips geven voor ‘minder vettige’ bonen. 
Verder meldt mijn ‘garagist: “Denkt u eraan de auto wekelijks naar de wasstraat te brengen (lees: de zetmachine schoon te maken) om een uitgebreid schoonmaakprogramma te doorlopen want anders doet de auto het niet meer. En als u de motorkap openmaakt moet u goed opletten of u dat zo doet dat het palletje aan de rechterkant niet verkeerd valt anders moet u de auto laten ophalen zodat wij dat palletje weer voor u goed zetten en dan bent u hem een week kwijt. In de uitgebreide (en geloof mij: zeer onduidelijke!) handleiding staat precies hoe u dit proces -na de nodige studie- goed doorloopt”.
“Oh, nog even iets anders. Er zit een toetsencombinatie op uw ‘auto’ die regelmatig het reinigingsprogramma in gang zet: de zogenaamde Calc’n-clean-knop. Voor de (on)duidelijkheid: deze knop heeft (in combinatie met andere knoppen) meerdere functies dus u moet even goed lezen in de handleiding hoe dit werkt. Daarbij: de ledlichtjes lichten niet op tijdens het reinigingsproces dus u weet niet wat er gebeurd op dat moment. Overigens, u hoort het reinigen ook niet maar hij doet het wel, hoor! En het reinigingsproces duurt 12 minuten. U kunt dus niet controleren of en wat er gebeurd dus dat moet u maar even van ons aannemen”. 
Stel je voor dat je je stofzuiger aandoet en hij geeft geen geluid, geen kik: volledige stilte. Wat denk je dan? Juist: dat ding is kapot en je gaat bellen met het callcenter. In dit geval bleek mijn koffiekreng middenin het reinigingsproces in de monteurs bus te zijn gezet (want ja, je hoort immers niets).
“En mevrouw? Nog een ander belangrijk ding: we willen graag de verkoop van onze bijproducten zoals reinigingstabletten verhogen dus u moet zeker geen ontkalkingstabletten van andere merken gebruiken, dit kan de machine namelijk niet aan”. Ik denk nog: “ontkalkingstabletten? Die heeft mijn Senseo in 11 jaar tijd nooit gezien en hij deed het prima, echt PRIMA!”.
“Verder helpt het u als gebruiker dat u een back up heeft als uw ‘auto’ het niet meer doet”. Sorry? U bedoelt oprecht meerdere ‘auto’s’ in de garage hebben staan? “Inderdaad, u doet er goed aan een Bravilor, oploskoffie of een Franse percolator achter de hand te houden. Voor als de machine het onverhoeds niet mocht doen”. Ja, ja, onverhoeds…
“Nog een laatste belangrijke tip over als u de machine gebruikt met reeds gemalen koffie, dat kan wel maar deze mag niet te grof gemalen zijn maar ook weer niet te fijn. Precies ertussen in is eigenlijk het beste, anders loopt de machine vast”. Huh???? Hellup!

Dorstige koffiedrinker
Enfin, u begrijpt het al, die heerlijke zelfgemaakte Clooney’s zijn er nooit gekomen, ook omdat het melkpijpje veel te weinig capaciteit heeft en geen ene mallemoer opschuimt (noch volle- noch halfvolle melk) dus ik maak gebruik van mijn magnetron die met plezier al ruim 20 jaar trouw warme melk maakt… zonder ook maar 1 keer te zijn opgehaald. Ik gebruik dus twee machines om één koffie verkeerd te maken. Het hoogst haalbare momenteel. Hoe de koffiesoap vervolgt wordt weet ik nog niet. Veel hoop heb ik niet op een nieuwe werkelijkheid.
En sorry mensen, kom momenteel maar even geen bakkie bij me doen. Dat wordt een deceptie. Namens Bosch: excuses.

Ps: tips van mijn lezers voor een goede koffiezetter zijn van harte welkom… 
#Verkoop van welk koffiezetapparaat merk dan ook, naar aanleiding van deze blog, wordt zeker niet geapprecieerd!

Erna van Lingen is een veelzijdige professional en auteur van blogs en artikelen die gaan over leven en werk in de breedste zin van het woord. Haar blogs creëert ze zelf, zonder ChatGPT of AI in te zetten. Ze zijn authentiek, creatief en uit het leven gegrepen. Erna traint, coacht, faciliteert en verzorgt ontwikkeltrajecten gericht op het aanboren van de kwaliteiten en talenten van het individu, het team en/of de organisatie. Samen met de ander onderzoekt ze waardevrij wat krachtig en helpend is en wat beter of anders kan. Samenwerken, waarderend kijken, openheid en verbindende en geweldloze communicatie kenmerken haar werkstijl.

U kunt haar bereiken via 06 53 706 242 of info@visiepoint.nl