Beste HRM’ers, CEO’ers, leidinggevenden
Ik richt me tot jullie. Ik weet dat we in een haastige wereld leven waarin het vaak snel moet. En dat voor leren al minder tijd kan worden gemaakt (denken we…). Regelmatig worden we gevraagd een zgn. HI sessie te geven. Dit staat voor High Intensity meeting. In 1 dagdeel (I kid you not) wordt er van de trainer en de deelnemers verwacht dat een onderwerp (bijv. krachtig communiceren in uitdagende situaties…!) de professional naar een master niveau te tillen… Ga er maar aan staan.
Leren vraagt tijd
Nu vraag ik eenieder die dit leest: stel, je stapt voor het eerst op een motor en leert motorrijden in maar 4 uur. Er wordt getraind om je mannetje te staan in uitdagende situaties. Bijvoorbeeld op de achterkant van de motor staan met een vaartje van 80 km. Ook ga je de ring van Amsterdam op en de drukke binnenstad om je zgn. ‘master skills’ te tonen. Die natuurlijk niet verder zijn gekomen (hoe graag we ook willen) dan novice, junior, leerling die bewust onbekwaam is gebleven.
En dan missen we nog de tijd die we echt nodig hebben om het reptielenbrein (die van het voelen) tot rust te brengen: hoe is het hier in de deze HI meeting? Wie is de trainer eigenlijk (met een achtergrond in de topsport)? Is het hier wel veilig? Kan ik dit eigenlijk wel? Wat als ik niet na deze HI sessie op masterniveau zit? Wat zijn dan de consequenties? Wat gaat mijn leidinggevende zeggen van het feit dat ik er nog niet veel van bak? Denk eraan: een bang mens kan niet leren. Die is alleen maar bezig met zijn veiligheid en angst.
Voorbeeldje uit de praktijk
Ik word gevraagd een HI te geven op het onderwerp Presentatietechnieken met als specialisatie ‘omgaan met weerstand’ op je presentatie. De groep was 10 man/vrouw groot. En daarvan hadden 8 nog nooit gepresenteerd! Hun teamleider had dit aangevraagd en bedacht dat dit wel kon, en HRM vond dit ook. Ik heb iemand in de piepklein pauze tegen huilen aan bij me gehad.
Voor het aanleren van nieuwe vaardigheden (op breinniveau het aanleggen van nieuwe neurale circuits) is minimaal meerdere dagen training nodig en zes weken door-oefenen met herhaling, pauzes, reflectie en complimenten, aanmoediging en erkenning geven zodat de nieuwe vaardigheid kan ‘rijpen’ en het zelfvertrouwen mee groeit. Informatie overdracht (iets uitleggen) kan wel in 1 dagdeel. Een competentie aanboord trekken, vraagt om herhaling en consistentie.
Dus….bel VisiePoint NIET voor High Impact learning
Het werkt niet. Er ontstaat geen master niveau in 1 dagdeel (of twee – daar wil ik af zijn). Je belast de mensen veel te veel en hoge verwachtingen worden alleen maar diepe teleurstellingen waarbij je professional achterblijft met grote onzekerheid, een lager zelfvertrouwen en weerstand bij de volgende leerstap. Dat heet een gedesillusioneerde leerling. Het heeft grote consequenties op de fysiek vanwege het stress hormoon Cortisol welke dan vrijkomt. Wat wellicht tot ziekteverzuim of nog erger een burn-out kan leiden.
Ik ga er dus niet aan staan. Langere trajecten geven gewoonweg een veel groter leerrendement, groter zelfvertrouwen en daadwerkelijke vaardigheden en zelfreflectie. GEDULD dus dames en heren (ik oefen zelf ook nog regelmatig ;-).
Ik help graag hierin je professionals echt sterker te maken en te groeien naar masterniveau. Do the work! Het is zo simpel en niet anders, onze biologie is nu eenmaal zo ingeregeld. Ik faciliteer langere trajecten met liefde, stevigheid, erkenning geven, onderzoeken, feedback geven, uitdagen, stretchen, begrijpen, en steunen.
Bel me gerust op 06 53 706 242 voor als je je werknemers echt verder wil helpen.
Ps Sorry als ik wat bozig klink. Ik weet hoe deelnemers zich vaak voelen als dit soort leersessies in hun buurt komen. Vandaar dat ik het opneem voor hen die zich niet durven te laten horen.