Taak = gevoel
Nu lijkt het alsof de titel bedoelt dat iedere taak een eigen gevoel heeft. Maar taken zelf hebben volgens mij geen gevoel. Maar wij mensen wel! Iedere taak die wij op ons nemen brengt een bepaalt gevoel in ons naar boven. Zo zijn er taken in huis die mij plezier brengen, ik vind ze leuk om te doen: stofzuigen bijvoorbeeld. Of wassen. Een machine doet het werk voor me en het resultaat is fantastisch. Maar met de hand afwassen! Welk een verschrikking! De vaat stond in mijn studententijd soms dagen te wachten, tot er geen bestek of borden meer waren. Ik stelde het maar uit want ik liep er zó op leeg.
Taak + gevoel = resultaat
In mijn volwassen leven gaat het om heel andere taken (de vaatwasser is er inmiddels ;-). Elke taak die te maken heeft met mensen geeft mij plezier. Vooral als het voorbij gaat aan de diepte van een vogelbadje. Ik geniet als er openheid is, als we samen durven te zijn, zonder oordeel. Daar kom ik altijd voor in beweging. Maar mijn financiële administratie… ik ben er niet goed in door mijn dyscalculie en maak regelmatig fouten. Dus dat geeft angst en irritatie. Juist door die angst stel ik het lang uit én maak ik meer fouten.
Hoe zit dat bij jou of je collega?
Als je je dus afvraagt waarom iemand uitstelgedrag laat zien… vraag de ander eens welke gevoelens de taak in diegene oproept. Vaak is dat je antwoord. Wellicht kun je de ander helpen in het proces. Hierdoor zullen andere gevoelens optreden die in de toekomst gekoppeld zullen worden aan die taak. Dat is dus een proces van herhalen, hulp aanbieden of vragen. In deze video wordt het kort & bondig uitgelegd.
Succes!