Ontwikkeling vanuit beloning
Als kind willen we vooral drie dingen: veilig zijn, ons gezien voelen en beloond worden voor dat wat we doen. Vanuit de beloning (of het gemis hieraan) ontwikkelen we ons vaak maar 1 kant op. De andere kant van de medaille wordt minder of niet ontwikkeld. Denk bijv. aan actief en hard werken richting je doel(en). De keerzijde: uitrusten en bijkomen wordt vaak vergeten, veracht (“niet zo lui zeg!”) of is onderontwikkeld en daardoor niet inzetbaar. Waarover meer in de volgende blog die gaat over Het Positief tegenovergestelde. Zo worden we een one-trick-pony. Als een kogelstoter met 1 hele krachtige arm, en 1 onderontwikkelt, zielig kipfileetje aan de andere kant…
Beide zijden ontwikkelen dus
Als we onze andere kant gaan ontwikkelen dan voelt dat vaak een beetje raar. En veelal zeggen volwassenen dan: “Zo ben ik niet, dat klinkt heel raar en onnatuurlijk”. Een duidelijker signaal voor een onderontwikkelde ‘spier’/vaardigheid kun je je niet wensen. De weerstand die we voelen is echt en respecteer ik. Vinden dus waar een beetje ruimte ligt om de ander benieuwd te laten worden wat die andere kant hen zou kunnen opleveren. Het vraagt vaak tijd en rust. Dan komen coachees meestal wel. Want er is ook last van de over-ontwikkelde kant. Bijv. een te van hard werken en (bijna) in een burn-out terecht komen.
De top drie van thema’s die ik in mijn coachingspraktijk vaak tegenkom
- Van onzekerheid naar zelfverzekerdheid
- Willen leren ontspannen (af van perfectionisme en altijd ‘aan’ staan)
- Grenzen willen stellen
Verder kun je denken aan talloze thema’s waar mensen mee worstelen. Hieronder een greep van ‘assen’ die daarbij een rol spelen. Ik wens eenieder van ons dat we beide kanten in onszelf ontwikkelen. Dus ja, hard werken en je best doen maar ook ontspannen/plezier maken en soms goed is goed genoeg. En alle keuzes hangen samen met draagkracht en draaglast. Voel eens wanneer je wat inzet!
Ene kant van de as | Andere kant van de as |
Hoog tempo hebben (sprinter) | Vertragen (diesel), uitrusten |
Perfectionisme | Goed is goed genoeg |
Aannames doen | Bewust van zijn en checken bij de ander |
Direct en duidelijk zijn | Voorzichtig treden, diffuusheid, afwachten |
Oordelend | Empathisch |
Inhoudsgericht | Mensgericht met gevoelens |
Micro-managen | Helicopteren/uitzoomen/loslaten |
Betrokkenheid | Afstand nemen, aan de ander overlaten |
Geven | Ontvangen/durven vragen |
Opgeruimdheid | Rommeligheid |
Doorzetten | Opgeven/self care/dit is niet voor mij |
Lage zelfreflectie | Feedback vragen, je thema’s leren kennen |
Focus/specifiek/helder/inzoomen | Fenomenologisch kijken/achteruit leunen |
Over-assertief, directief, sturend | Terugtrekken, verlegen |
Star, stevig, vasthoudend | Flexibel, onderzoekend, meebewegend |
Zelfvertrouwen | Zoekend, onzeker |
Gestructureerd | Laten gebeuren, vloeiend, vrijheid |
Geduldig, afwachtend | Impulsief, vanuit een impuls aanvoelen |
Regels volgen | Eigen gevoel, buiten de lijntjes durven gaan |
Planmatig | Spontaan & speels |
Taakgericht | Sfeergericht |
Grenzen stellen | Grenzeloos zijn of ze niet voelen |
Harmonie gedreven | Conflict durven aangaan, discussie voeren |
Negatief, kritiserend | Positief, waarderend kijken |
Zakelijkheid | Iets over privé vertellen, onthullen |
Gehoorzamen | Voelen of dit bij je hoort en nee zeggen |
Urgentiegericht | De waan v/d ander kan wachten |
Empirisch bewijzen | Het is er dus het is waar |
Denken/cognitie/brein | Voelen/hart/ziel |