Waarom je niet moet vragen ‘wat vind je ervan?’ (beinvloedingsstijlen & alternatieven)

door | 1 mei 2024

Oordeel

De zin “Wat vind je ervan” gebruiken we veel in Nederland. Het is een manier om ‘het net op te halen’ om te willen weten wat iemand van jouw input/verhaal/standpunt vindt. Maar als we vragen naar vinden dan krijgen we juist oordeel. En oordeel levert vaak weerstand op. Terwijl je juist de ander ten positieve wilt beïnvloeden. Het woord vinden neemt het brein van de ander mee naar het gebied van zwart/wit, wel/niet, ik goed/jij fout etc. Het brein gaat meteen naar waar het niet klopt. Bij mannen is dit vaak nog vaker het geval dan bij vrouwen.

De vier beinvloedingsstijlen

Hoe beïnvloed je de ander eigenlijk (voordat je meet wat het effect van je beïnvloeding is)? Daarover zijn veel boeken geschreven, onder andere de 10 beinvloedingstijlen van Bijker. Des te zuiverder je deze toepast, des te beter, tot de kracht af neemt en kies je een andere stijl:

  1. De kracht van het willen: deze leunt meer naar de kant die we als westerlingen zo goed kennen: overtuigen, inhoud, jouw eigen standpunt, profileren en stelling nemen.
  2. De kracht van het denken: deze hebben we ook goed op zak: dit gaat over argumenteren en redeneren.
  3. De kracht van het voelen: dit vraagt vaardigheden die we lastiger vinden: onderzoeken hoe de ander hiertegen aankijkt en luisteren (ook tussen de regels door…), open vragen stellen en het standpunt van de ander samenvatten. Hier komt betrekken en erkenning geven bij kijken. Daar moeten we vaker wat harder voor werken.
  4. De kracht van het geloven: ook wel inspireren genoemd: daarin schetsen we een lonkend, realistisch toekomstperspectief en verbind je de belangen van de ander met die van jou. Je neemt anderen mee in het verhaal.

In een overzicht ziet dat er zo uit: (des te meer je naar rechts beweegt des te meer je de ander erbij betrekt). De beste beïnvloeder beschikken over alle stijlen, hoe zit dat bij jou?

Zo ontdek je de kracht van jouw beïnvloeding

In plaats van vragen ‘Wat vind je ervan’ zijn er krachtigere en neutralere vragen die je kunt stellen zonder dat je nudge’t richting oordeel. Eerder help je het brein naar de waarderende blik en weg bij weerstand. Dan hoef jij minder hard te werken in je beïnvloeding, dat is toch ook weer fijn. Hier een aantal suggesties:

  1. Hoe kijk jij hiertegen aan?
  2. Welke kansen zie jij bij dit plan?
  3. Wat zijn de sterke punten aan dit idee?
  4. Waar moeten we vooral van af blijven, wat goed werkt?
  5. Wat geeft jou rust in dit idee?
  6. Wat waardeer je aan wat ik zojuist schetste?
  7. Waar ben je blij mee?
  8. Welk ‘low hanging fruit’ zie jij?

Succes!

Erna van Lingen is een veelzijdige professional en auteur van blogs en artikelen die gaan over leven en werk in de breedste zin van het woord. Haar blogs creëert ze zelf, zonder ChatGPT of AI in te zetten. Ze zijn authentiek, creatief en uit het leven gegrepen. Erna traint, coacht, faciliteert en verzorgt ontwikkeltrajecten gericht op het aanboren van de kwaliteiten en talenten van het individu, het team en/of de organisatie. Samen met de ander onderzoekt ze waardevrij wat krachtig en helpend is en wat beter of anders kan. Samenwerken, waarderend kijken, openheid en verbindende en geweldloze communicatie kenmerken haar werkstijl.

U kunt haar bereiken via 06 53 706 242 of info@visiepoint.nl