Doel en strategie
Als we iets doen als professional hebben we een doel (en ook een strategie). We worden gestuurd door een (positieve) intentie. Dat is waar jij voor wilt zorgen, iets wat je wilt voorkomen voor het proces of voor de ander (collega, leidinggevende of klant). Vaak gedreven vanuit een zorg of lonkend toekomstperspectief.
Schaamte en onzekerheid
Lang lang geleden 😉 toen ik zelf zwom bij een lokaal synchroonzwemcluppie gaf iemand ons badpakken die (ik maak geen grapje) vastzaten met een veiligheidsspeld in de nek. Mijn grootste angst was dat deze los ging tijdens een wedstrijd: ik zou me doodschamen! Het maakte dat ik heel voorzichtig werd en veel negatieve feedback kreeg op mijn performance.
Positieve intentie
Toen ik zelf een club oprichtte op mijn 17e dacht ik: dat gaat mijn sporters nooit overkomen. Ik stuurde sterk op echte (duurdere) badpakken voor de meiden. Dit omdat ik wilde dat zij zich nooit onzeker hoefden te voelen tijdens een wedstrijd en er vol voor konden gaan. Mensen vonden me daarin dominant en overheersend. Maar vroegen me nooit waaróm ik dat eigenlijk zo belangrijk vond. Mijn positieve intentie was zorg en veiligheid voor meisjes in een kwetsbare fase van hun leven.
Handige vragen
Wat doet het met jou als je de positieve intentie van de ander weet? Vaak krijgen we veel meer begrip. Hier een aantal vragen die je helpen om de positieve intentie van de ander helder te krijgen:
- Wat is je zorg?
- Wat maakt dat dit zo belangrijk voor je is?
- Wat is je goede bedoeling achter deze keuze?
- Waar zorg je voor als je voor X kiest? Wat ligt er achter/onder?
- Waar word je door gedreven in dit proces? Wat zijn je waarden, of is belangrijk voor je?
- Of de simpele: waarom is dit zo belangrijk voor je?