Uitgelicht
3 manieren om om te gaan met de lastige emoties van de ander
Lastige emoties Velen van ons zijn blij met positieve emoties (al bestaan die officieel niet). Elke emotie heeft namelijk een funtie. Maar boosheid maakt dat de meeste mensen achteruit stappen en ruimte tussen hen en de agressor willen terwijl voor sommige anderen (de...
Acht opties om te vragen naar de positief
Feedback over je presteren… In gesprekken (met leidinggevenden of collega’s) ontstaat vaak een moment waarop de werknemer/collega iets verneemt over hoe hij iets op een andere/betere manier kan doen of er groei-verbeterkansen worden “gepusht”. Voor velen (zeker...
Vijf redenen waarom luiheid goed (voor je) is
Wat is luiheid eigenlijk? Zodra het woord luiheid valt gaat het eigenlijk over oordeel. Vaak vinden we het over anderen (wat immers impliceert dat we zelf harder werken). En ledigheid is natuurlijk in Nederland toch des duivels oorkussen. Rusten, uitrusten etc., dát...
Vijf manieren om emoties te valideren
Lastig, die emoties van anderen Velen van ons vinden emoties maar ingewikkeld. Onze (westerse) wereld heeft een sterke voorkeur voor cognitie en zgn. logisch nadenken. Ook al weten we allang dat ons zgn. logisch nadenken beïnvloed wordt door wat we voelen. Zo weten we...
Vier manieren om positief gedrag te bekrachtigen
Meestal geven we feedback als we het gedrag van de ander willen verbeteren en veranderen. Je kunt echter ook gedrag wat de ander goed doet benoemen waardoor deze dat (prettige) gedrag blijft voortzetten. Soms zwakt minder prettig gedrag dan wat af in de slipstream....
Vier vragen die je kan stellen om angst bij de ander helder te krijgen (zonder het woord angst of bang te noemen)
Onze basisemoties Ieder mens heeft een breed scala aan gevoelens. Maar “de moeder van alle emoties” of de meest belangrijke en krachtige is die van Angst. Ik zeg altijd: een bang mens kan niet leren (omdat we nu weten dat de prefrontale cortex -ons...
3 manieren om om te gaan met de lastige emoties van de ander
Lastige emoties Velen van ons zijn blij met positieve emoties (al bestaan die officieel niet). Elke emotie heeft namelijk een funtie. Maar boosheid maakt dat de meeste mensen achteruit stappen en ruimte tussen hen en de agressor willen terwijl voor sommige anderen (de...
Maak je vooral DIK! Of beter toch niet…?
Ons menselijk brein… … is altijd alert om ons veilig te houden, ook in bekende (werk)situaties. Soms voelen we ons in lastige situaties overvallen door stress en negativiteit. Niet fijn want daardoor gaat onze prefrontale cortex van uit. En die heb je juist nodig in...
Kun jij goed KISS’en?
Houd jij ook van snelheid? In onze haastige wereld en organisaties zijn we fan van tempo. Daarom communiceren we soms alleen het meest essentiële en zeggen dit op de meest krachtige, puntige en kortaffe manier. Helaas kan dat ten koste gaan van relaties met collega’s...
Wees vaker een OEN
Betekenisvol contact Velen van ons maskeren wat we echt voelen en denken. Want het impliceert zwakte en kwetsbaarheid. Geen idee waar dat vreemde idee vandaan komt maar we doen het allemaal. Want voelen is niet zwak maar gewoon menselijk. Het hoort erbij, net als...
Een goede spreker is niet bang voor SPIN
Beïnvloeden De ander van standpunt te laten beïnvloeden is nog niet zo makkelijk. Naast de 10 stijlen van Bijker of de push en pull techniek van Jan van Loon bestaat ook de SPIN methodiek (van Neil Rackman). Dit is een manier van een gesprek soepeler te laten verlopen...
ADHD op de werkvloer
Superpowers ADHD’ers (ook wel neurodivergents geheten) kennen vele kwaliteiten. Helaas is er veel oordeel over hun kwaliteiten: deze worden helaas vaak over het hoofd gezien. ADHD’ers zintuigen staan veel meer open dan neurotypical collega’s zonder ADHD. Alles komt...
Wat betekent INGE ook alweer?
Onze Nederlandse cultuur en feedback geven We denken vaak dat we in Nederland open zijn en makkelijk feedback geven. Maar dat valt best tegen. De wetenschap “Appreciative Inquiry“ heeft uitgewezen dat de mens EERST zes waarderende en erkennende feedback nodig heeft...
Acht opties om te vragen naar de positief
Feedback over je presteren… In gesprekken (met leidinggevenden of collega’s) ontstaat vaak een moment waarop de werknemer/collega iets verneemt over hoe hij iets op een andere/betere manier kan doen of er groei-verbeterkansen worden “gepusht”. Voor velen (zeker...
Laat OMA thuis (maar neem mooie ANNA mee)!
De beste en succesvolle onderhandelaars… hebben vele vaardigheden op zak. Onderhandelingen lopen spaak als je je standpunt en belang doorduwt -wat de relatie schaadt. In ieder geval zijn oordelen, meningen en aannames nooit helpend: de zgn. OMA’s. Oordelen is...
Autisme op de werkvloer
Wat is autisme (dus even niet de DSM-zienswijze) Autisme wordt vanuit het biomedisch model in de eerste plaats gezien als een informatieverwerkings’stoornis’. Dat wil zeggen dat de manier waarop de informatie die in het brein wordt verwerkt anders is bij mensen met...
Hoe Erna in Spanje KOE leerde…
Taalvaardig en taalrijk Net als de veel taalpuristen hou ik van taal en talen. Ik kan soms verzanden in diepgaande onderzoekende gesprekken en daar veel tijd en energie in investeren waarbij de woorden en vragen makkelijk stromen. Kort & bondig lukt me ook,...
Waarom je niet moet vragen ‘wat vind je ervan?’ (beinvloedingsstijlen & alternatieven)
Oordeel De zin “Wat vind je ervan” gebruiken we veel in Nederland. Het is een manier om ‘het net op te halen’ om te willen weten wat iemand van jouw input/verhaal/standpunt vindt. Maar als we vragen naar vinden dan krijgen we juist oordeel. En oordeel levert vaak...